2007-01-18

Ni kan kalla det Mops lag om Gillette...


Jo, jag har tänkt lite. Har ni märkt den där nya hårdlanseringen av Gillettes nya rakhyvel Fusion?
Den har hela fem blad... plus ett samt går att få med eller utan vibration.
Jebus!

Har ni hört talas om Moores lag? Herr Moore var en ganska intelligent herre som förutom att grunda Intel även skissade ner en fundering som i korta ordalag handlar om att datorers processorkraft fördubblas var 18 månad. Detta har blivit en "lag" som faktiskt ser ut att stämma sedan mitten på 60-talet.

Vad har detta att göra med Gillette då undrar ni? Jo, såhär är det. Jag har minsann sett ett samband mellan deras produktlanseringar som jag härmed formulerar enligt nedanstående lag:

xk=(xk-1+xk-2)+i
t=10 år
k=generation

Låt mig förklara: Allt började runt förra sekelskiftet med att grundaren King C Gillette startade sitt världskända företag som tillverkade säkerhetsrakhyvlar med billiga stansade rakblad i stället för smidda blad som man använt tidigare.
Under närmare 70-80 år hände i princip ingenting förrän Gillette Co. så kom på den tokroliga idén att starta en forskningsavdelning. Hela rakbladsbranschen fnissade bitskt men inte så länge.
Ty en vacker vårdag året efter steg nämligen dess nyutnämnda forskningschef upp på det tillfälligt uppsatta podiet utanför företaget och presenterade för en häpen världspress dess nya uppfinning: Nya Gillette med dubbla(!) rakblad. Vill minnas att den hette Edge.

Går kort upp till formeln och kan nu börja förklara:
i står för innovation, för varje ny lanserad modell måste det inflikas en innovation som är så enastående att vi dödliga tappar hakan eller rentav slinter med hyveln bara vi tänker på det.
x är antalet blad
iförsta generationen=säkerhetsrakhyvel med ett smitt blad
xförsta generationen=(0+0)+i=säkerhetsrakhyvel med ett smitt blad
iandra generationen= lägg till ett blad
xandra generationen=(xförsta generationen+0)+i=säkerhetsrakhyvel med två smidda blad

Fattar ni än så länge? Bra. Ni behöver inte kunna räkna matten, jag gör det åt er. Allt är visserligen grovt förenklat men hänger ni med på resten så kommer ni se att jag har en poäng.

MACH3, den känner ni till va? Vad var nytt på den vid lansering förutom att den hade fler blad?
Jag skulle vilja påstå att det är den ledade skallen. Alltså:

itredje generationen= ledad skalle
xtredje generationen=(xandra generationen+xförsta generationen)+i=(2+1)+i=säkerhetsrakhyvel med tre smidda blad och ledad skalle.

Oj, fantastiskt tänker ni nu, grabben har faktiskt tänkt till eller så har han för mycket fritid. Men? Vibratorn till MACH3 (MACH3Power) och den där lilla fnutten nedanför rakbladen som smörjer hakan pyttelite (jo, den är faktiskt till för det) samt bytar färg när hyveln ska bytas (dubbelfunktion)... De där två har du ju glömt?
Icke svarar jag, Gillette har faktiskt beslutat sig för att man numera ska lansera en ny generation hyvlar vart tionde år, detta är sant. Men för att hålla intresset uppe för varumärket så gör man en mid-generationsslansering, man hottar helt enkelt upp den befintliga produkten innan det är dags för den nya generationen att lanseras.
Vibratorn är MACH3's hottning och fnutten var "Edge's"(eller vad den nu hette) hottning...
M.a.o. ögongodis.

Nu kommer vi till det intressanta; Fusion, den nya fantastiska hyveln som är tänkt att raka sig över världen likt en brunstig nakenhundshane på en fastbunden löptik.
Vad är det fantastiska med Fusion då? Jo, den är nästan en självuppfyllande profetia i sig själv.
Eftersom de antagligen följer min formel på forskningsavdelningen så har både ni och jag räknat ut att hyveln kommer ha fem blad, men med fem blad så är det i princip omöjligt att fixa till polisongerna utan att raka av dem helt. Därför: Ett enkelt polisongrakblad på baksidan för att lösa problemet.

ifjärde generationen= polisongrakblad på baksidan
xfjärde generationen=(xtredje generationen+xandra generationen)+i=(3+2)+i=säkerhetsrakhyvel med fem smidda blad, ledad skalle och polisongrakblad på baksidan. Givetvis med fnutt samt vibration som tillval.

Till slut tänker jag spå in i framtiden och jag tittar femtio år framåt, hur ser det ut då på rakhyvelsfronten?
Jo, man följer min lag så blir det en hyvel med hela 55 smidda blad, ledad skalle, polisongrakblad, fem innovationer som är så enastående att vi dödliga får psykbryt och måste spärras in vid blotta tanken samt givetvis fnutten, vibratorn och ytterligare fem värdelösa halvuppfinningar vi faktiskt klarar oss bäst utan.

Färdigtänkt.

/Mops

5 Comments:

Blogger vildtass said...

Fin analys. Jag fattar inte varför de hittar på så mycket dumheter. Tror de att folk skulle sluta köpa rakhyvlar om det inte kommer en ny modell vartannat år?

18:19  
Blogger Lars said...

Det är nästan så att jag blir frestad att dumpa rakapparaten och testa hyvel.

19:44  
Anonymous Anonym said...

I början av 1900-talet var det inte ovanligt att män lät bestråla ansiktet inför en atlantfärd - då slapp de nämligen raka sig. Senare upptäckte man att det var på grund av strålsjuka.

/Wikipedia.

00:28  
Blogger tiq said...

Aaaaahhhh. det här är veckas, by far, bästa blogginlägg i hela jävla bloggosfären.


jag älskar mops, fastbunden vid en löptik och alldeles, alldeles genomrakad.


och lovar härmed att inte köpa en fusion.

01:38  
Anonymous Anonym said...

haha! Jag älskar logik och saker man kan definiera med reverse-engineerade formler :D

22:47  

Skicka en kommentar

<< Home