2006-12-06

Mattips

Vet du inte vad du ska göra till middag ikväll? Gillar du kinamat?

http://www.aftonbladet.se/v3/ab/jsp/start.jsp?d=101&a=20364

Het Lövbiff

Ingredienser:

för 4 portioner

4 st portioner ris
3 msk mörk kinesisk soja
1 msk farinsocker (vanligt funkar också)
2 tsk sambal oelek
2 msk sesamolja
500 gram lövbiff
2 msk olja
12 st stora salladsblad
1 st burk böngroddar
150 gram sockerärter
1 st röd paprika
20 cm purjo eller 3 små salladslökar
1 klyfta vitlök
2 cm ingefära
2 msk olja
3 msk japansk eller ljus kinesisk soja
4 msk hackad mynta

Tillagning:

1. Sätt igång riskoket.
2. Blanda en marinad av den mörka sojan, sockret och sambal oeleken i en stor skål. Rör sedan i sesamoljan.
3. Skär lövbiffarna i knappt centimeterbreda strimlor.
4. Hetta upp oljan i en stekpanna och bryn biffstrimlet på högsta värme någon minut. Stek i omgångar.
5. Lägg det stekta i sojamarinaden.
6. Spola av böngroddarna och sockerärterna.
7. Kärna ur paprikan och skär i bitar.
8. Ansa purjon och skiva supertunt.
9. Skala och hacka vitlöken och ingefäran.
10. Hetta upp oljan i en stor stekpanna eller kastrull.
11. Fräs först vitlöken och ingefäran någon minut och lägg sedan i grönsakerna. Fortsätt fräsa 1 minut. Rör om under tiden.
12. Häll i den ljusa sojan. Rör om lite till och ta av värmen.
13. Servera med köttet i salladsblad. Strö över hackad mynta. Riset bredvid.



Lagade denna rätt igår, det blev supergott och luktade kinarestaurang i hela köket. Enkelt var det också.

Några små ändringar blev det dock, strimlade sjömansbiff istället för lövbiff, halva priset.
Purjo glömde jag också, lök som lök tänkte jag och det blev bra.

Hade såklart varken ingefära eller vitlök hemma, vart de blivit av vet jag inte. Smaksatte med limeblad och fisksås.

Vid närmare eftertanke så lagade jag inte ovanstående rätt, jag inspirerades bara av den.

Ni hao!

3 Comments:

Blogger vildtass said...

Skriver ut receptet, tack för tipset!

14:25  
Anonymous Anonym said...

Jag har varit "singel"hela veckan - sugen på att komma hem och laga denna mat till mej....
/Millie

21:59  
Blogger Mops said...

Ajfan, ledsen att jag missade svara på denna.
Har den jäveln dragit ut på dansbandsturné och lämnat dig i sticket eller?
Hade jag läst denna tidigare så hade jag givetvis kommit upp och lagat mat åt dig. =))

13:10  

Skicka en kommentar

<< Home