2006-10-30

Den självbevattande krukan

Byggde en självbevattnande kruka i somras - modell större. Nu måste aset in, citronträdet tål inte frost. Varför satte jag inte hjul på den då?

Här kommer lite bilder på bygget i juni då det begav sig.


Den obligatoriska "före"-bilden

Klarlackad zinkkruka, plåt med hål i som bildar "vattenbehållaren" i botten.

Vattenrör, säckväv för att transportera upp vattnet till rötterna samt distansplåten i botten.

Det färdiga resultatet.

Men som sagt. Nu ska aset snart in...

7 Comments:

Blogger vildtass said...

jädrar vilken prydlig gräsmatta!

14:53  
Blogger Mops said...

Farsans gräsmatta, han tittade misstänksamt när jag tog fram lacken...

15:07  
Blogger Mops said...

Tror den är minst 5x5x5 dm, alltså rymmer den 125 l fuktig jord + träd, ta du det under armen...

15:16  
Anonymous Anonym said...

Har du fått något för att besvär? Har du fått några goda citrusar?

15:41  
Blogger Mops said...

Jag ska ta bilder på när jag tar in den, med citrusar och allt.

16:04  
Blogger Lars said...

Vicka upp den på en matta och låt krukan glida på den, det borde väl kunna gå om du inte har trappor eller annat jobbigt.

18:45  
Blogger Mops said...

Drog på trädet en "kondom"* precis så den klarar några frostnätter. Och så är den förhoppningsvis torr när jag tar in den.

*Jättestor genomskinlig sopsäck

22:33  

Skicka en kommentar

<< Home