2006-09-27

Stalking deluxe

Igår var det dags för veckohandlingen på Citygross och när jag var på väg in för att få tag i en parkeringsskiva (man behöver en sådan och jag hade lånad bil) så upptäckte jag två alkisar på väg att ta ut pengar på bankomaten i entrén. Här snackar vi samarbete, den ene - den trolige ägaren till kortet - var piratfull och kunde inte stå utan att ta spjärn i taket med bägge händer i bankomatkuren, den andre var lite mer cowboyfull och hade således fortfarande styr på händerna.
Cowboyen var piratens händer - hans hantlangare helt enkelt.
Efter att ha fått tag i skivan gick jag ut i bilen, lämnade den och gick in igen.
Då mötte jag piraten stapplandes ut ur entrén med några hundringar i högsta hugg på väg mot äventyr i främmande länder såg det ut som... Systembolaget mitt emot var stängt så dit var han inte på väg... In i dimman!
Nåväl... vid kundkorgarna stod John Wayne (han gick och lät som denne) med en fräsch hundring som han höll upp i luften med vänstran, högran försökte gripa tag i en korg med mindre lyckat resultat. Till slut lyckades han dock kombinera hjärnhalvorna och stoppa ner sedeln i fickan - korgen var nu ett lätt objekt att få tag i.
En tanke väcktes i min uttråkade hjärna:
Undrar vad en sådan här herre i detta tillståndet ska handla åt åt sig själv+polaren?
Let's find out!
Först en promenad längs mittgången... Vad ska vi ha, vad ska vi ha? Majs! 2 för en tia! Ett klipp.
När John precis försiktigt lagt ner den andra burken majs så upptäcker han Ajvar! Oooh, ajvar som är så gott! En jätteburk ajvar blev det! Mmmm, gott, gott, gott!
Efter att passerat brödet, grönsakerna, köttdisken utan att visa något intresse för dessa konstiga varor var det dags för mejeridisken, ost var målet. Jag stod nu några meter ifrån honom och kollade påpassligt på färskpastan som fanns i disken intill.
Han la i en ost i korgen, frös till när han såg prisskylten och utropade för sig själv (och till alla som stod inom en tiometersradie): "Nä, det funkar inte!"
Aha, så han höll på att komponera någon slags meny inför kvällen? Intressant.
Han la tillbaka osten igen.
Därefter stapplade han raskt till smörhyllan och tog ett lättmargarin (20%) med olivsmak.
Ja, man ska ju tänka på figuren...
Släppte nu stalkingpositionen lite eftersom en ex. alkis (så som jag tolkade det) kom fram till honom, snackade lite, sa att han börjat se John mer och mer på bänken (John: "Men vi har kul!") och att han borde ta tag i livet igen.
John gick därefter ytterligare ett varv i kylavdelningen innan han beslutade sig för att han handlat nog för denna kväll.
Orkade inte följa efter på de tre sista avdelningarna; chark, frys samt bak men antar att han inte gjorde några storinköp.
Tror helt enkelt att han sparade resten av hundringen till morgondagens bravader.

Summa summarum, kvällens meny:
Majs
Ajvar
Lättmargarin oliv

Till efterrätt:
Skål!

Bon Apetit!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

He he he

11:37  
Blogger vildtass said...

Jag kommer inte på något gott man kan laga av ajvar, majs och lättmargarin. Men de kanske redan hade allt annat de behövde till en festmåltid...

19:38  
Blogger Mops said...

Kanske det kanske...
Tror de fixat matlagningsvinet i alla fall.
Piraten var kanske på väg till någon annan affär för att köpa resten av ingredienserna som behövs till en rejäl grillkväll?

Jag vet att jag är fördomsfull men kan inte låta bli i detta fallet.

00:51  
Anonymous Anonym said...

Hahaha. Hur skönt som helst. Måste hålla koll bakom ryggen nästa gång jag handlar...

(kuqfa blev min sköna Word Verification)

13:06  
Blogger Lucius! said...

Snyggt

10:47  

Skicka en kommentar

<< Home