2007-10-15

Rondellmops

http://hd.se/webb-tv/2007/10/04/rondellkoerningens-a-b-c/

Min hemstad Landskrona är något av rondellernas huvudstad, i princip har alla trafikljuskorsningar blivit ersatta av mer eller mindre fantasifulla rondeller. Allt från kaotiskt blommande, gigantiskt "tulpan"-besmyckade till moderna åskledarliknande tingestar och windsurfinliknande segel.
Nu var det inte utsmyckningarna jag tänker på utan just hur man kör i rondeller.

Tyvärr är många av dagens bilar inte utrustade med blinkers men för de som fortfarande har fungerande sådana gäller att man ska blinka vid alla filbyten samt att man även får vara så övertydlig att man signalerar att man ska hålla vänsterfilen.

Man kan inte blinka för mycket men väl för lite. Se länken ovan om ni inte tror på mig.
Dvs. ni som inte har förstått reglerna från '99.

Etiketter:

1 Comments:

Blogger vildtass said...

Jag gillar inte såna rondeller som mest är utlagda mitt i en korsning som ett runt gupp. Det går inte att köra runt dem utan att få upp halva bilen på dem, så jag brukar köra rakt över.

16:57  

Skicka en kommentar

<< Home