2007-07-29

Explosive cooking

Image Hosted by ImageShack.us
Ok, följande hände för några minuter sedan och är sant...
Jag har skaffat en liten pressobryggare, en Pyrex från Åhléns som rymmer två koppar kaffe och går att slänga in i micron. Detta var precis vad jag gjorde nyss, handdiskade den före, sköljde och fyllde den med vatten. Satte in den och startade micron på 2½ minut.
Glömde bort den en stund efter den plingat så när jag kom ut igen vred jag igång micron på ytterligare 2½ minut.
Eftersom jag var kaffesugen så ställde jag mig och tittade in på den roterande tallriken - vattnet kokade inte efter två minuter så jag ökade till två till... Konstigt, är micron sönder eller? Vattnet såg ut att skikta sig, det såg rätt roligt ut. Jag stödde mig med armbågarna på köksvasken och ena armbågen råkade flytta microns placering...
BABAM!
Vattnet - som visst blivit överhettat till max utan att gå upp i kokning för att det var så rent - fullkomligt exploderade, microluckan flög upp och slog mig i huvudet, jag i min tur fortsatte av smällen och chocken in i kylskåpet där jag slog i axeln och vred ryggen.
Kaffebryggaren höll faktiskt men är helt tom på vatten, micron är däremot fullkomligt full med det.

Så, vad kan vi lära oss av detta? Jo, överhettning kan hända även i mitt kök utan att jag exprimenterar fram det medvetet, man ska inte stå och titta in i micron samt i fortsättningen kommer jag alltid att lägga några kaffekorn i vattnet som ska kokas.

Over and out - en chockad Mops.

PS. Jag har semester, därav inaktiviteten här.

3 Comments:

Blogger frollen said...

Jag tror faktiskt inte att vatten kokar "som det ska" i micro, har jag aldrig sett faktiskt?

20:57  
Anonymous Anonym said...

Det verkar hända så mycket spännande i ditt liv! Eller är det kanske bara som du är så himla bra på att berätta?

00:31  
Blogger Mops said...

Tycker själv att det händer väldigt lite i mitt liv... Gillar dock att berätta. Men bra vet jag inte om jag är på det.

13:59  

Skicka en kommentar

<< Home