2007-04-19

Poelera, saisera eller ciselera?

Om du vet vad ett enda av orden ovan betyder så grattis, du sov inte under kockutbildningens teoridel.

En kollega kom precis in på mitt rum och frågade mig hur man enkelpanerar, jag svarade "doppa i ägg, därefter ströbröd"
Dubbelpanera är att vända i mjöl, därefter doppa i ägg, till sist ströbröd.

Var dock tvungen att kolla upp om man inte kan enkelpanera på andra sätt, exempelvis med vatten och ströbröd och det kan man visst, antar att man dock bör låta paneringen ligga till sig så att den får fäste på köttet.

Hittade följande länk som förklarar en massa köksuttryck som vi dödliga inte förstår oss på men även en del nyttiga uppslagsord som exempelvis hur en panering ska utföras.

www.dn.se

Facit till rubrikorden finns där.

4 Comments:

Blogger twetwe2 said...

Ett nybörjarskämt som lärlingar ofta utsetts för är att reducera två liter vatten

16:25  
Blogger twetwe2 said...

Dessutom dubbelpanerar jag alltid när jag fixar rödspättafileér.
Färska bergtungafileér steker jag opanerade.

16:27  
Blogger vildtass said...

Ciselera, är det inte det där man gör när man strimlar typ citronskal med en liten grej (ciseleringsjärn?) med små hål i. Som en pytteosthyvel med några små runda hål i stället för ett avlångt.

*inte gått kock-skola men kollat runt på Verner & Verner*

21:51  
Anonymous Anonym said...

det första är väl att putsa något fast på skånska?

07:19  

Skicka en kommentar

<< Home