2007-04-11

Spyalett? Kräksoir?

Under den gångna påskhelgen åkte jag med min familj till Lübeck för att shoppa, bunkra sprit och fira min fars kommande 60-årsdag.
Trevlig och mysig stad faktiskt, rekommenderar ett besök om någon skulle ha vägarna förbi. Sista kvällen var vi ute och åt gott på Rådhuskällaren, en restaurang som säkert sett det ena och det andra genom åren... Nåväl, efter maten var det dags att "lätta på trycket" och på toaletten fick jag minsann se något jag aldrig sett på en toalett tidigare:


(Ursäkta bildkvalitén, mobilkamera + öl i kroppen + det uppenbara faktumet att det är pinsamt att stå och fotografera på en toalett)

Vad var då detta? En urinoar för basketspelare? Nej, det var en vask precis innanför dörren för att lätta sitt orala tryck, en kräksoir, en spyalett, den vita bussen med plastratten i gigantformat...? Kärt barn borde ha många namn men tyvärr kan jag inte komma på den exakta definitionen på denna fantastiska uppfinning.
Spyvask låter för enkelt.

Detta borde vara ett obligatorium på alla svenska uteställen.

En finess var dessutom att den släppte igenom stora bitar, korvtugg och liknande men fångade upp viktigare saker såsom mobiltelefoner och glasögon med hjälp av en plåt som "svävade" över avloppshålet.

Tysk ingenjörskonst på sin höjd.

3 Comments:

Blogger frollen said...

Fantastiskt, på min ära.

20:37  
Blogger twetwe2 said...

Underbart, Sist jag var i Tyskland hade de en konstig toalett som liksom fångade upp bajset så att man noga kunde studera det då det låg på en slags kulle ovan vattnet innan man spolade.
Tyskar=Bajsfetischister?

12:03  
Blogger vildtass said...

Spyvask, kräkburk, uppkastningsbidé? Smart grej.

21:52  

Skicka en kommentar

<< Home