2007-02-28

Fa-la-fel

Gjorde ett tappert försök att tillverka en sats falafel igår, enligt Tasteline.se så är det chit-enkelt: En burk kikärtor, en lök, vitlöksklyftor, sambal oelek, lite olja, spiskummin (vad nu det är för något), majsstärkelse samt en rejäl mixer.

Mixihop blev minsann reslutatet, efter att skiten kladdat ut sig på stekjärnet så såg det mest ut som små döda miniatyrer av Jabba the Hut - fast utan de äckliga ögonen och munnen.

Det färdiga kladdet smakade förstås ganska hyfsat när jag väl lyckats skrapa i det i pitabrödet. Men det kändes ändå inte som något jag provar igen.

Någon som har ett riktigt recept på falafel? Eller ska jag hålla mig till köttbullar?

Etiketter: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Antal portioner
4

Ingredienser
4 dl kokta kikärtor
2-3 klyftor vitlök
1/2 tsk cayennepeppar
2 msk färsk koriander
1 msk olja
2 msk soja
1/2 gul lök, hackad
2 tsk spiskummin
1 tsk salt
1 msk saft av lime eller citron

Gör så här:
Blanda alla ingredienser, kör med mixer någon minut.
Forma smeten till bollar, rulla i mjöl och fritera i olja.

11:43  
Blogger Mops said...

Tack så mycket anonymous, det behövs ingen majsstärkelse eller liknande då?

16:01  
Blogger jovanna said...

Jag kör ägg i alla mina veggobiffar. Alltid. Inget annat fungerar.

22:36  

Skicka en kommentar

<< Home